Om föreningen

Vi är ett gäng glada dansare i alla ålderskategorier (från 20 till 75 år!) som dansar gammeldans och folkdans. Vi dansar både till uppvisning och för att vi tycker det är skoj! Vi dansar varje onsdag kl 19.00-21.00 i Gråmanstorps bygdegård utanför Klippan (kika in på kalendern om du är osäker på när och var – där finns kartor på varje kalenderhändelse). Alla är välkomna att göra oss sällskap, oavsett vilken kunskapsnivå man ligger på sedan tidigare. Det är såklart en fördel om man redan kan dansa sen innan, det blir lättare att hänga med då. Vid behov kan vi starta upp en nybörjarkurs, men en förutsättning är att det finns ett tillräckligt antal nybörjare att fylla ut den med. Våra dansinstruktörer har många års erfarenhet av att leda och instruera dans. Kan du redan dansa så är du välkommen då med, dels finns det alltid mer att lära sig, dels är det kul bara att få dansa en gång i veckan och dels är vi ruskigt trevliga. Man kan komma och prova på några gånger innan man bestämmer sig för om man vill bli medlem. Självklart är även spelemän välkomna att göra oss sällskap.

”Men jag vill inte dansa i folkdräkt!” Ja, så tänker många. Och nån folkdräkt måste man inte heller ha. Man är absolut välkommen att dansa med oss ändå! Vi brukar förvisso ha folkdräkt på oss i samband med uppvisningar, men det mesta av dansen är ju att vi dansar för skojs skull. Vi har heller inget krav på att man som medlem ska vara med på uppvisning. Så knätofsen är inget krav för att man ska kunna ha kul och dansa med oss! Fast den är heller inte så hemsk som många tror…

Och på tal om uppvisningar. Vi genomför ett antal uppvisningar varje år, främst på sommaren. Den 6 juni samt midsommar och dagarna däromkring är aktiva dagar för vår del. Vi utför också flera andra uppvisningar varje år, vissa är återkommande och andra är engångshändelser. Om du är nyfiken på att se oss nån gång så framgår våra uppvisningar av kalendern. Om du istället är ute efter att hyra in oss till någon uppvisning så går det bra att kontakta någon i styrelsen, se vår kontaktsida. Vi kan många danser och kan säkert ta fram ett lämpligt program till just ditt event!

Onsdagsdanserna är självklart inte det enda vi sysslar med. Två gånger om året brukar vi arrangera en dansfest i Gråmanstorp, där vi bjuder in andra dansare att göra oss sällskap till en trevlig kväll med god mat, inhyrda spelemän (så att också våra ordinarie spelemän får dansa lite…) och lite extra lång kväll. Sen åker vi iväg ibland på motsvarande dansfester hos andra folkdanslag i krokarna, eller så är det nån eller några av våra medlemmar som åker iväg på folkmusik- och folkdansfestivaler m.m. Det finns mycket att åka på om man vill, håll gärna lite koll i vår kalender för att se vad vi har på gång eller vad som kan vara av intresse för dansare i krokarna. Då och då har vi också samarbete med folkdanslag i andra länder. Ibland åker vi på utlandsresor och hälsar på medan vi ibland välkomnar långväga gäster till oss istället. Internationellt utbyte berikar och har gett oss många vänskaper för livet!

Dans är för den delen inte heller det enda vi sysslar med. Bland annat samlas vi varje höst och stöper ljus tillsammans samt julpysslar med halm, garn och andra traditionella material. Ljusen och de andra hantverksalstrena använder vi sen som vinster till vår jultombola.